Group 8 A9a6877 A9a6887 6 Images
07
Type Kantorencomplex
Bouwheer Centre 58 SA
Ligging Rue de la Vierge Noire – Rue Marché aux Poulets – Rue des Halles – Rue de l’Eveque te Brussel
Architect Bruno Albert – BURO II & ARCHI+I
Oppervlakte bovengronds 21.800 m²
Studiebureau Stabiliteit VK Architects & Engineers
Oppervlakte  ondergronds 37.600 m²
Studiebureau Technieken VK Architects & Engineers

Nieuw administratief centrum voor de Stad Brussel met panoramische liften als pronkstukken

Het project Brucity werd in THV met CIT Blaton gebouwd in opdracht van Centre 58 (AG Real Estate) met de Stad Brussel als eindklant.

Het betreft de bouw van een ondergrondse parking van vier verdiepingen, waarvan de drie laagst gelegen verdiepingen uitgebaat worden door Interparking. Bovenop de parking bevindt zich het nieuw administratief centrum voor de bedienden van de Stad Brussel, verdeeld over tien verdiepingen. De bovengrondse verdiepingen omvatten onder meer onthaalruimtes, vergaderzalen, een restaurant, fitnessruimte, technische ruimtes, archieven, etc.

Het project werd gebouwd op de voormalige site van Parking 58 en is gelegen nabij het historisch centrum van Brussel, tussen De Beurs en het Sint-Katelijneplein, alsook parallel aan de Anspachlaan.

Brucity is een langwerpig gebouw van 160 meter lang bij 32 meter breed. De gevel bestaat uit een gordijngevel waarbij iedere 2 verdiepingen een luifel aluminium voorzien wordt. Op de achtste verdieping komt er rondom het gebouw één grote luifel. De centrale as van het gebouw bestaat uit een atrium met architectonisch betonnen terrassen en trappen, alsook twee panoramische liften. Deze zone moet het pronkstuk van het gebouw worden.

De slibwanden die de parking omgeven dienen over de volledige breedte gestempeld te worden zolang de vloerplaat in de overeenkomstige zone niet volledig gestort is. Deze vloerplaat varieert in dikte van 120 cm tot 180 cm (!). De stempels bemoeilijkten de uitvoering van de werf in die zin dat men niet onder de stempels kan rijden met grote graafmachines voor bijvoorbeeld de grondwerken. De afstanden tussen de stempels dienden ook gecoördineerd te worden in functie van de breedtes van de masten van de torenkranen.

De structuur werd hoofdzakelijk opgebouwd uit ter plaatse gestorte kolommen, prefab balken, welfsels en verlichte predallen. Er zijn ook heel wat stalen liggers voorzien waarvan de grootste liggers bijna twee meter hoog zijn en 20 ton wegen. Technische verdieping +7 (+- 5.000 m²) is een volledig nagespannen verdieping.

Eén van de grote uitdagingen van het project is het logistiek gedeelte, zowel qua aanleveringen als qua omvang van de werf. Gezien de ligging in het centrum van Brussel dienden wij rekening te houden met het verkeer alsook met de gefaseerde aanlevering van de vrachten derhalve het verkeer minimaal te verstoren. Daarnaast is het gebouw 160 m lang en diende men de werf op zich ook als dusdanig te organiseren dat de werken vlot konden vorderen zonder dat men veel tijd verloor aan manipulatie & transport.

1657831877935
1658831029808
1657831877913