Vis1
Vis7 (1)
Vis2 (1)
Vis6 Luchtbeeld Omgeving Blur Website
Vis3
Type Nieuwbouw ondergrondse parking, winkelstrip en woontoren
Bouwheer Turnhout Centrum Bouw
Ligging Baron F. Dufourstraat/Otterstraat te Turnhout
Architect B- architecten nv ism OSAR architects
Oppervlakte bovengronds 28.106 m²
Studiebureau Stabiliteit Jan Van Aelst
Oppervlakte  ondergronds 21.929 m²
Studiebureau Technieken Studiebureau R. Boydens

Blikvanger op Turnhoutse site wordt veelzijdig nieuw stadsdeel

Op de site van Turnova bouwde Interbuild in opdracht van Turnhout Centrum Bouw, een ondergrondse parking (kavel 2) en een winkelstrip met woontoren (kavel 14). Het project Turnova is gelegen in het centrum van Turnhout, vlakbij de Grote Markt en sluit perfect aan bij het huidige stadscentrum. Turnova is een nieuw stadsdeel met woongelegenheid, winkels, kantoren en horeca. De publieke ruimte van Turnova is autovrij, kindvriendelijk en drempelvrij.

De ondergrondse parking bestaat uit 2 verdiepingen en biedt 400 openbare en 250 private parkeerplaatsen. De fietsers kunnen hun fietsen via de fietslift stallen in het fietshuis. De ondergrondse verdiepingen werden voorzien van een sprinklerinstallatie en een RWA-installatie.

Boven de parking worden meerdere kavels opgetrokken, Interbuild bouwde hiervan kavel 14. Deze kavel omvat de winkelstrip met atrium en de woontoren met een hoogte van 72m. De strip biedt plaats aan verschillende winkels die uitkomen in het atrium, waar de roltrappen je vanuit de parking naar de strip brengen. Het winkelcentrum heeft een oppervlakte van 15.000m²  over 2 verdiepingen. De toren wordt de blikvanger op deze site. De toren bestaat uit 49 appartementen, 3 verdiepingen met kantoren en de bovenste 2 verdiepingen worden restaurant met een groot dakterras. De gevel van de strip en toren werd opgebouwd uit architectonisch beton, ter hoogte van de winkelruimtes zijn er aluminium vliesgevels voorzien. In het atrium werd de gevel met een  aluminium bekleding afgewerkt en is er een grote glazen dakkoepel voorzien.

De grootste uitdaging van dit project is de organisatie en logistiek op en rond de werf geweest. Dit omdat de werf volledig ingesloten lag, er verschillende kavels tegelijkertijd werden uitgevoerd en er tijdens de uitvoeringstermijn ook nog wegenwerken gepland waren van de omliggende straten.